Onze school

🌍 Zorgbeleid

Je kind is enig, uniek, talentvol en divers. We geven elk kind gelijke kansen om te leren en te groeien. Samen slaan we de handen in elkaar voor een goed zorgbeleid!

🌍 Zorgbeleid

ROK

We baseren onze visieontwikkeling voor het zorgbeleid op de kwaliteitsverwachtingen zoals vastgesteld in het Referentiekader voor Onderwijs Kwaliteit (ROK):

De optimale ontwikkeling van alle leerlingen stimuleren en systematisch opvolgen, rekening houdend met de context en kenmerken van de leerlingengroep om een krachtige leeromgeving te creΓ«ren en proactieve en preventieve acties te plannen op het vlak van leren en studeren, onderwijsloopbaan, psychisch en sociaal functioneren en preventieve gezondheidszorg.

‍

Visietekst

Ons zorgbeleid is een kompas.

Op onze basisschool symboliseren we het zorgbeleid graag als een reis rond de wereldbol. Dit zorgbeleid fungeert als een kompas in onze missie om elke leerling te voorzien in passend onderwijs. We zetten koers van het continent brede basiszorg tot het eiland IAC en respecteren hierbij de verschillende golven binnen het zorgcontinuΓΌm.

‍

Onderwijsloopbaan met gelijke kansen.

Β 

Als school fungeren Β we als kapitein die deze reis begeleidt, waarbij we elk kind aanmoedigen om zijn of haar eigen koers uit te stippelen en obstakels te overwinnen. Westreven ernaar om leerlingen optimaal voor te bereiden op een succesvolle onderwijsloopbaan. We geloven sterk dat elke leerling recht op gelijke kansen heeft om zijn of haar volledig potentieel te bereiken, ongeacht achtergrond, capaciteiten of omstandigheden.

We erkennen de diversiteit aan talenten, vaardigheden en ervaringen aan boord van ons schip, en zijn vastbesloten om een inclusieve en ondersteunende omgeving te bieden waarin elke leerling zich welkom, gewaardeerd en gesteund voelt.

‍

Verbindend schoolklimaat, een goede school bouw je samen.

Β We investeren in een warm en veilig klimaat waarin psychisch en sociaal functioneren vanuit onze herstelgerichte manier van werken centraal staat. We geloven in het vermogen van elk kind om te groeien en te leren van fouten, waarbij we inzetten op het herstellen van relaties en het oplossen van conflicten op een constructieve manier.

Op onze reis komen we in aanraking met verschillende talen en culturen. Zo is het ook op ons schip, onze school. Met ons meertalenbeleid omarmen we de diversiteit binnen onze school als een schat aan mogelijkheden voor verrijking en ontwikkeling.

‍

Kansen krijg je op vier sporen en meer.

Β We passen ons onderwijsaanbod aan naar de individuele behoeften en mogelijkheden van elke leerling. Door te navigeren binnen de zone van naaste ontwikkeling, moedigen we onze leerlingen aan om stap voor stap hun vaardigheden te verbeteren. Differentiatie is hierbij essentieel. Door te werken in een viersporenbeleid kunnen we een passend aanbod bieden op vlak van leren en studeren om te voldoen aan de zorgnoden van alle leerlingen.

‍

Je bent zo sterk als het netwerk rondom jou.

Β 

Regelmatig overleg, zoals klassenraden en kindcontacten, biedt ons demogelijkheid om de voortgang van elke leerling te bespreken en eventuele zorgen te delen. Tussentijdse evaluaties aan de hand van genormeerde toetsenstellen ons in staat om bij te sturen waar nodig en om elke leerling op zijn of haar reis te begeleiden naar succes. Samenwerking met externe partners is hierbij voor ons van onschatbare waarde. Onze deuren staan altijd open voorouders en professionelen. Door samen te werken kunnen we een sterker netwerk creΓ«ren dat de ontwikkeling van elk kind ondersteunt met aandacht voor de preventieve gezondheidszorg.

Samen varen we op ons schip, over de golven van het leren, met als bestemming een toekomst volmogelijkheden voor elk kind, waarin ze zichzelf maximaal kunnen ontplooien en hun dromen kunnen nastreven.

Β 

Samengevat

Onze basisschool omarmt een zorgbeleid dat symbool staat voor een reis rond de wereldbol, waarbij we elke leerling voorzien van passend onderwijs. Als school fungeren we als begeleiders van deze reis, waarbij we elk kind aanmoedigen zijn eigen koers uit te stippelen en obstakels te overwinnen. We streven naar gelijke kansen voor elke leerling, ongeacht achtergrond of capaciteiten, en creΓ«ren een inclusieve en ondersteunende omgeving. Ons herstelgericht werken focust opgroei en het oplossen van conflicten op een constructieve wijze. We omarmen diversiteit en passen ons onderwijsaanbod aan naar de individuele behoeften en mogelijkheden van elke leerling, waarbij differentiatie centraal staat. Regelmatig overleg en evaluaties helpen ons de voortgang te bespreken en bij testuren waar nodig, ondersteund door samenwerking met externe partners en opencommunicatie met ouders en professionals. Samen streven we naar een toekomstvol mogelijkheden waarin elk kind zijn talenten kan ontdekken en zijn dromen kan verwezenlijken.

‍

‍